Friday, August 22, 2014

KENAPA DARAH KUMBANG JADI PILIHAN ?

Asal Usul Cochineal
Pepijat Cochineal adalah berasal dari Amerika Tengah dan Selatan, di mana tuan rumah mereka, kaktus, juga berasal tempat sama. Kedua-dua Inca dan Aztec menggunakan cochineal sebagai pewarna, yang sangat berharga yang mana beg Cochineal kering  telah digunakan sebagai mata wang atau sebagai penghormatan. Orang Sepanyol mengambil cochineal kembali ke Sepanyol, dan semasa zaman penjajah, cochineal adalah eksport kedua paling berharga Mexico selepas perak. Cochineal adalah lebih tinggi daripada pewarna merah yang digunakan di Eropah pada masa itu, dan menjadi sangat popular. Ia telah digunakan untuk mewarnakan jubah kardinal Roman Katolik dan "redcoats" yang digunakan oleh tentera British.

Tempat tinggal Pepijat Cochineal 

Kenapa Jadi Pilihan ?
Dalam pertengahan tahun 1800-an, dengan kemunculan pewarna kimia, yang lebih murah kos penghasilannya, permintaan untuk cochineal dalam industri kain pudar dan industri menjadi runtuh. Tetapi pada tahun 1900-an, tekanan untuk menggunakan produk semula jadi dan bukannya yang kimia dalam makanan telah membuat cochineal dan carmine, bentuk yang bersih, menjadi semakin penting sebagai pewarna makanan. Hari ini cochineal sekali lagi dihasilkan secara komersil.


Hakikatnya
Apabila anda memberitahu orang bahawa yogurt raspberi, ceri maraschino, Starbucks Frappuccino Strawberry, jenama gincu, atau beratus-ratus barangan lain yang berwarna dengan ekstrak semula jadi ini, kebanyakan memberontak daripada tertarik.

Gambar dekat Pepijat Cochineal

Jika anda lihat sendiri gambar di atas apa yang anda akan fikir ?

Ada tak anda bayangkan yang makanan yang anda makan sebenarnya asal daripada benda ini. Agak terkejut juga bukan. Jadinya, kalau anda tidak mahu benda ini jadi makanan, perhatikan betul-betul label kandungan. Jika terdapat label 'Carminic Acid', 'Cochineal Coloring' atau 'Carmine' jangan beli kerana itu adalah kod warna bagi pewarna merah darah kumbang. Bagi yang berkenaan shj, kalau nak beli pun tiada masalah. Sekadar perkongsian bersama..

Selamat Mengguna~

No comments:

Post a Comment